למה כדאי שתהיה תוכנית חיסכון

משכנתא על בית קיים

צברתם לא מעט כסף בחשבון הבנק שלכם לאורך השנים ועתה הוא "שוכב" בחשבון סתם כך? אם כן, כדאי שתדעו שישנן דרכים חכמות יותר לנצל את הכסף הזה, ובעיקר כאלו שתעזורנה לכם להרוויח קצת יותר. תוכלו למצוא כיום מגוון רחב מאד של תכניות חיסכון, הנבדלות אלו מאלו ברמות הסיכון הנכללות בהן, בתנאים שהן מציעות וגם בקהל היעד שאליו הן פונות. 

מה מציעה לכם תכנית חיסכון

תוכנית חיסכון היא דרך אפקטיבית מאד לחסוך כסף וגם להרוויח על כך. ישנם מסלולים שונים של תכניות, המספקות מענה למגוון של צרכים. אלו יכולות להיות תכניות חיסכון לטווח קצר, תכניות לטווח ארוך, תכניות עם רמת סיכון גבוהה וגם כאלו שפחות. למשל, אפשר לבחור בתכנית לתקופה של חמש שנים עם תחנת יציאה אחת לשלושה חודשים. אפשר לבחור בתכנית עם פיקדון שקלי בריבית קבועה ותחנת יציאה אחת לחודש. זו יכולה להיות גם תכנית עם פיקדון שיקלי בריבית קבועה ועולה ותחנת יציאה אחת לשנה. כך או כך, האפשרויות הן, כפי שניתן לראות, מגוונות מאד. 

איך זה עובד

בעידן הדיגיטלי של היום, קל מאד להתנהל עם תכניות החיסכון. כדי להפקיד את הכסף בתכנית שבה בוחרים אפשר, כמובן, ליצור קשר טלפוני עם הבנק או להגיע אל הסניף שאתו עובדים, או, לחילופין, לעשות את זה באפליקציה של הבנק או באתר שלו. כך אפשר לבחור את המסלול המתאים ולבצע את ההפקדות בהתאם בקלות ובמהירות. הדבר נכון גם לגבי משיכת הכסף בנקודות היציאה או במסגרת של פירעון מוקדם. 

מה היתרון של תכניות חיסכון בבנק

יש אמנם לא מעט אפיקי השקעה, המוצעים כיום, אך עדיין יש משהו בתכניות החיסכון של הבנק, ההופך אותן למסלול המועדף על לקוחות רבים. ראשית, אנו יודעים שיש כתובת אמינה ומקצועית העומדת מאחורי כל תכנית ולא מדובר כאן במסלול מפוקפק או כזה שעשוי להיות מסוכן לנו. שנית, תודות לפתרונות הדיגיטליים הקיימים, אנו נהנים משליטה מלאה בהתנהלות מול תכנית החיסכון עצמה ולמעשה לא זקוקים כלל לגורם אנושי מתווך (למעט במקרים בהם נרצה סיוע). מדובר בתכניות נזילות, אותן נוכל לממש בכל עת, ומעבר לכך, ישנם מגוון של מסלולים שמהם אפשר לבחור, מסלולים המספקים מענה לצרכים שונים, שבחלקם יכולים להשתנות עם השנים. 

מהם סוגי הריביות

לרוב אלה יהיו מסלולים עם הריביות הבאות: ריבים עם וללא הצמדה, ריבית קבועה ופריים. 

תוכנית חיסכון לכל ילד

הורים רבים מחפשים דרכים לחסוך כסף לילדיהם. תכניות החיסכון המוצעות כיום למטרה זו מאפשרות להורים לחסוך כסף בצורה בטוחה ולילדים – ליהנות ממנו בבוא היום. אחת האפשרויות היא במסגרת תכנית "חיסכון לכל ילד", המוצעת על ידי המדינה וניתנת למימוש באחד הבנקים. התכנית מאפשרת חיסכון לילדים עד גיל 18, תכנית במסגרתה מפקידה המדינה 52 ₪ בכל חודש לכל ילד, ובהגיעו לגיל 18 שנים, מופקדים 522 ₪ נוספים כתשלום חד פעמי. אם הכסף לא ימומש עד שימלאו לילדים 21 שנים, יופקדו שוב 522 ש"ח. ההורים יכולים לבחור באיזה בנק הם מנהלים את תכנית החיסכון הזו וגם באיזה מסלול יושקע הכסף שהופקד בה: מסלול צמוד למדד, מסלול בריבית שקלית או מסלול בריבית משתנה. מעבר לכך, הם יכולים להוסיף לכל 52 ₪ שהופקדו, 52 ש"ח נוספים מכיסם. במקרה כזה, המענק בתום התקופה מוכפל.

דברים שכדאי לדעת

אז, רגע לפני שאתם פונים לבנק ופותחים תכנית לצרכי חיסכון, בין אם לכם או לילדים שלכם, הנה שלוש נקודות חשובות שכדאי לכם לקחת בחשבון:

  1. הקפידו לבצע הפקדות קטנות, שאתם יודעים שתוכלו לעמוד בהן (קחו בחשבון את יכולת ההשתכרות החודשית שלכם ואת כלל ההוצאות שלכם כדי לדעת מהו גובה ההפקדה המתאים). זכרו, הכסף בתכנית החיסכון הוא לצרכי השקעה, לטווח הבינוני ארוך ולא לצרכים היום יומיים שלכם.
  2. בדקו את אופציות המעבר בין מסלולי החיסכון השונים. אילו אפשרויות קיימות וגם מהן העלויות במידה ובוחרים לשנות מסלול.
  3. בחנו את עניין הפדיון המוקדם. האם יש קנס כשפודים את הכסף לפני תום תקופת החיסכון ואם כן, מה גובהו? האם ישנן נקודות יציאה ללא קנס ומתי? אספו את כל המידע הרלוונטי לכך מראש.