יש לכם עיכוב יציאה מהארץ ברקע פלילי- מה עושים?

כאשר אנחנו שומעים על צו עיכוב יציאה מהארץ, אנחנו בדרך כלל מבינים כי מדובר בעיכוב הקשור להוצאה לפועל כמו גם חובות מסוגים שונים. חשוב לדעת כי גם אנשים אשר הם מואשמים באישומים פליליים כלשהם ניתן להוציא נגדם צו עיכוב יציאה.

מהו למעשה משמעותו של הצו? מי רשאי להוציא צו כזה? איך אשר לבטל את הצו? על כך ועוד בשורות שלפנינו.

מה זה צו עיכוב יציאה מהארץ?

לפני הכול, נגדיר, מהו צו עיכוב יציאה מהארץ. 

מדובר בצו שהוא מונע מהאדם אשר נגדו הוצא הצו, לצאת מהארץ. כאשר הוא=א יגיע לביקורת הגבולות ויבקש לעבור, יופיע הצו במחשב ולא יועיל לו כרטיס הטיסה שבידיו או הסכום שהוא שילם על הכרטיס, הוא פשוט יהיה מנוע לצאת מהארץ.

עיכוב יציאה מהארץ במסגרת הליך פלילי – מתי ניתן צו כזה?

לפני הכול חשוב מאוד להבהיר ולומר כי צו עיכוב יציאה הוא לא עונש אלא שמדובר בסעד – כלי הנמצא בידי בית המשפט בידי הפרקליטות ובידי המשטרה כאשר אלו יכולים לעשות בו שימוש בנסיבות הדרושות המחייבות זאת. 

חשוב לדעת כי באופן כללי קיימת הזכות לכל אחד לחיות ולהתהלך באופן חופשי בעולם וגם אדם שחשוד בעבירה הכי חמורה שכולה להיות, עדיין אי אפשר יהיה להצר את צעדיו ולמנוע ממנו לצאת מהארץ. אך ורק כאשר יש בהחלט הצדקה להגביל את החשוד, או אז יהיה אפשר להטיל עליו את האיסור לצאת מהארץ.

מי קובע את צו העיכוב?

חשוב לדעת כי כאשר מדובר בהליך פלילי, הצו יינתן על פי בקשת המשטרה, בית המשפט או הפרקליטות. ברוב רובם של המקרים האדם אשר נגדו מוציאים את הצו יהיה נוכח בהליך אשר בו ייקבע כי הוא לא יכול לצאת מהארץ. 

המשטרה מבקשת את הצו:

 – כאשר מדובר באדם שמתקיימת נגדו חקירה פלילית כאשר יש נגדו חשש מבוסס, יכולה המשטרה לבקש צו עיכוב יציאה מהארץ, אך זה רק כאשר מתקיימים נגדו אחד מהתנאים הבאים – 

  • כאשר למשטרה יש סיבה לחשוש כי יציאתו של החשוד מהארץ תגרום נזק לחקירה המתקיימת נגדו.
  • כאשר המשטרה חושדת שהחשוד עשוי לברוח מהארץ ואחר כך לחמוק מהתייצבות למשפט.

על פי רוב מדובר באחד מהתנאים המגבילים בעת שחרור ממעצר. כאשר אדם נעצר על יד המשטרה הרי שהקצין הממונה יוכל להטיל מגבלות שונות בהקשר לשחרור כשזה יהיה בהסכמתו של החשוד. אחת ההגבלות היא יציאה מהארץ. ההגבלה תהיה למשך תקופה של שלושה חודשים לכל היותר. אם המשטרה תרצה להאריך את צו העיכוב יהיה עליה לבקש מבית המשפט אישור להארכת הצו.

חשוב לציין כי על פי הפסיקה של בית המשפט העליון, אם הוגש נגד החשוד כתב האישום לפני שהסתיימו שלושת החודשים, הרי שאיסור היציאה מהארץ יהיה תקף עד לסיום ההליך המשפטי גם אם התהליך יארך יותר משלושה חודשים בסיכומו של דבר. 

איך אפשר לבטל את הצו?

ישנם מקרים מיוחדים אשר בהם אפשר לבקש מבית המשפט כי הוא יאפשר לנאשם לצאת מהארץ למרות קיומו של הצו. זה יכול להיות בקשה לביטול זמני של הצו או אפילו ביטול מוחלט שלו. על מנת שהבקשה תאושר יש צורך בכמה וכמה תנאים.

יש להציג ערובה חלופית כי אכן החשוד יחזור לארץ ויתייצב לחקירות או למשפט.

עליו להוכיח כי הוא לא מהווה סיכון לחקירה או לחילופין להימלטות מהמשפט, כמו לדוגמא אם מרכז החיים שלו הוא בישראל.

בכל מקרה ראוי לפנות אל עורכי דין פליליים שיסייע בעניין.